www.andelstrazny.eu/         

                                                   

Mít svého anděla strážného, nemusí být nesplněným snem. Vědí to stovky seniorů, kteří zažívají pocit bezpečí díky SOS tlačítku. „Když jsou sami a dostanou se do potíží, umí jim přivolat pomoc,“ říká v rozhovoru pro Blesk ředitelka organizace Anděl Strážný Martina Hebelková.

 

 

Právě díky službě tzv. tísňové péče mohou žít senioři sami doma i ve vysokém věku. „Máme i babičku, které je 100 let. Sice má kolem sebe rodinu, která jí pomáhá, ale díky naší službě má jistotu bezpečí a i v tomto věku může bydlet sama,“ říká ředitelka.

Jak vznikl nápad přijít s takovou pomocí?

Byla to myšlenka mého otce, s kterým jsem pracovala v rodinné firmě poskytující bezpečnostní služby. Před mnoha lety měla totiž má babička nehodu, zůstala upoutána na lůžku a my přemýšleli, jak jí, ale i dalším podobným seniorům, pomoci. Vznikla tak myšlenka chránit seniory pomocí SOS tlačítka doma, v jejich prostředí. I když se toho táta nedožil, dala jsem této myšlence život. A tak vznikl projekt Anděla Strážného, sociální služby tísňové péče.

Jak jste začala?

Musela jsem proniknout do oblasti sociálních služeb, nastudovat zákony, najít vhodné monitorovací zařízení s SOS tlačítkem, využila jsem znalostí technologií z našeho bezpečnostního oboru. V roce 2011 se pak pod hlavičkou původní firmy rozjel projekt Anděl Strážný, jako registrovaná sociální služba. Po čtyřech letech jsme založili neziskovou organizaci.

Jsem vnitřně hodně sociálně založený člověk. Pracovala jsem mnoho let v komerční sféře, naše společnost byla stabilní a já vnitřně cítila, že potřebuji dělat něco, co má hlubší smysl.

Co je vaší doménou?

Stavíme službu na osobním a lidském přístupu, a tak službu nenabízíme po telefonu. Chceme, aby byla služba dostupná i těm, kteří si ji nemohou dovolit. Jsme po celém Česku, a tak za klienty jezdíme. Službu jsme schopni zajistit cca do tří pracovních dnů.

Jak vypadá taková první návštěva?

Rodina či klient zavolá na bezplatnou linku a domluví návštěvu sociální pracovnice. Ta přijede za klientem, vysvětlí jemu i rodině, jak vše funguje a předá funkční zařízení. A klient je tak připojen na dipečink tísňové péče Anděla Strážného. První měsíc si každý zdarma vyzkouší, jak mu služba vyhovuje.

Co vlastně umíte zařídit a s čím pomoci? 

Náš dispečink funguje nonstop, speciální vyhodnocovací software, na který jsou připojena monitorovací zařízení, nám umí ihned poskytnout důležité informace, potřebné k záchraně člověka. Naše nejvyužívanější zařízení rozpozná pád, delší nehybnost klienta nebo i to, kde se senior nachází. Senioři nás mohou zavolat i stisknutím SOS tlačítka.

Pravidelně ověřujeme jejich zdravotní stav, reagujeme na SOS alarmy a v případě nouze voláme záchranku. Také připomínáme klientům, kdy si mají vzít svůj lék nebo i dodržování pitného režimu. Někdy nás senioři požádají, abychom je ráno vzbudili, když jim má přijet sanitka, a oni mají obavy, aby ji nezmeškali.

O jakou krabičku jde? Vždyť na trhu jsou k mání různé »hodinky«, díky kterým si lidé také mohou přivolat pomoc.

Dlouho jsme hledali zařízení, které by nám poskytlo dostačující informace o aktuálním stavu klienta. Hodinky nebyly to pravé pro naši péči. My hlídáme zdraví a životy lidí. Proto jsme se spojili s českou firmou a vyvinuli vlastní monitorovací zařízení.

Co umí?

Naše zařízení jsme nazvali TIPEC, což je zkratka slova tísňová péče. Je sice větší než hodinky, ale zato je velmi odolný. Ovládání je snadné a bezpečné. Obsahuje jediné velké SOS tlačítko. Náš TIPEC je vlastně ústředna, která umí vše automaticky analyzovat. Navíc díky GPS známe i polohu klienta.

Naším cílem je zajistit seniorům svobodu a pocit, že mohou žít stále plnohodnotný život. Mohou tak v klidu třeba na procházku, na výlet s jistotou, že pokud by se jim něco přihodilo, Anděl Strážný jim pomůže a díky informaci o poloze snadno zajistíme pomoc. Také je GPS vhodná pro lidi s Alzheimerovou chorobou. Jejich rodina jim určí oblast, kterou by neměli opustit, aby se neztratili.

Jak pak s takovým seniorem komunikujete?

Hlasem. V krabičce je reproduktor i mikrofon. Když se něco stane, zařízení samo vyšle poplach, my hned zavoláme a ptáme se, zda je klient v pořádku. Díky tomu mu můžeme ihned zavolat záchranku, když je potřeba.

Takže člověk u sebe musí mít tuto krabičku neustále?

Ano, TIPEC je vhodné mít u sebe na ruce či zavěšený na krku nebo u pasu. Ale pokud si ho zapomene senior nasadit, brzy zjistíme, že ho nemá na sobě a voláme, zda je vše v pořádku. V současné době doporučujeme tři druhy monitorovacích zařízení.

Zmiňovaný TIPEC, ale i monitorovací hodinky, vhodnější pro klienty aktivní, kde ještě nehrozí riziko pádu a dále zařízení pro domácí tísňovou péči, jež je vhodné pro klienty, kteří jsou více doma a nemohou již sami bez pomoci vycházet. Ti se doma pohybují rovněž se speciálním náramkem. Zařízení vždy doporučujeme na základě potřeb seniora.

Musí klienti něco platit?

Za zařízení se neplatí, po dobu služby ho používají zdarma, a to díky dárcům nebo podpoře nadací. Samotná služba je zpoplatněna a začíná na dvanácti korunách za den. Lze na ni ale využít příspěvek na péči, s jehož zajištěním umíme pomoci. Hlavně je to ale o jistotě bezpečí, že pomoc přijde brzy.

Kolik případů za měsíc řešíte?

Někdy to bývá až 7500 tisíc alarmů po celém Česku. Z toho jsou asi dva tisíce SOS tlačítek, kdy nás klienti sami přivolají. Průměrně až dvaceti klientům měsíčně voláme záchranku.

Také máte tzv. Povídavou linku. Co to je?

Využívají ji osamělí senioři, ale i ti, kteří žijí obklopeni svou rodinou. Někteří nechtějí svou rodinu zatěžovat svými obavami a trápením, ale potřebují je s někým sdílet. Senioři mohou volat sami, nebo s nimi hovory plánujeme.

O čem, jaké mají nejčastěji hovory téma?

Témata bývají různá, klienti se s námi dělí o své pocity, obavy, radosti, stesky i strachy nebo si jen tak popovídají o jejich životě. Řada z nich velmi ráda využívá různé kvízy a procvičování paměti. Spousta klientů potřebuje poradit, povzbudit, prostě pohladit po duši. Někteří mají spojení se světem jen díky nám.

Cílem organizace je: 

snížení sociálních, zdravotních a bezpečnostních rizik

zprostředkování pomoci v krizových situacích ohrožujících zdraví nebo život 

oddálení odchodu do pobytových zařízení.

Kontakt Anděl Strážný, z. ú.

Adresa: Fügnerovo náměstí 1808/3, 120 00 Praha 2

IČ: 02771527.

ID datové schránky: kvjgizd

Bezplatná telefonní linka NONSTOP: 800 603 030.

Mail: poptavka@andelstrazny.eu

Web: www.andelstrazny.eu